Lage rugpijn

Acute lage rugpijn

Pijn in de onderrug kan acuut ontstaan en brengt een hevige of zeurende pijn met zich mee. De pijn kan uitstralen naar uw billen of bovenbenen. Als u last heeft van lage rugpijn wil dat niet zeggen dat u een afwijking of beschadiging hebt: bijna iedereen krijgt er weleens mee te maken, meestal in de lage rug.

De bekendste vorm van acute rugklachten is spit. Hierbij wordt vaak aangegeven dat ‘’de pijn in eens in de rug schoot’’. Vaak gebeurt dit zonder enige aanleiding en soms na een lange tijd in een (ongemakkelijke) houding te hebben gestaan, gewerkt of gezeten.

Soms is er bij lage rugpijn sprake van uitstraling naar het been. Er kan dan sprake zijn van een hernia. Dit is een uitpuiling van een tussenwervelschijf die op uw zenuwwortel duwt. Deze zenuwwortel zorgt de aansturing en het gevoel in een deel van uw been, vandaar dat u hier dan ook pijn voelt. Pijn in uw been kan dus mogelijk bij een hernia passen, pijn in uw rug vaak niet. Herniaklachten (met pijn in uw been) verdwijnen in ongeveer 80% van de gevallen spontaan.

Wat kunnen wij voor u betekenen:
Als u niet zeker weet wat u wel of niet mag doen, kunt u met uw vragen bij ons terecht.
Wij helpen u om te herstellen van uw rugklachten en zorgt dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. De bedoeling van de behandeling is dat u uiteindelijk zelf weet wat u moet doen op het moment dat uw klachten heeft. Lage rugpijn behandelen wij vaak door middel van de McKenzie methode, vaak is er bij de eerste behandeling al sprake van verlichting van de klachten!

Bij Fysiotherapie Eemnes zijn twee MacKenzie therapeuten aanwezig, Robin Koelewijn en Eveline Smits.

Actueel